Büszkélkedj az eredményeiddel az önéletrajzodban – biztos trükk, hogy minél több interjúra behívjanak
Képzeld magad egy munkaadó helyzetébe. Egy jelentkező önéletrajzát tanulmányozod. Azt állítja magáról, megvannak azok a képességei és kompetenciái, amikre szükséged van. Úgy tűnik, többéves munkatapasztalattal is rendelkezik azon a területen, amit keresel. Eddig minden a legnagyobb rendben, gondolnád. Ám a jelentkező elmulasztja kidomborítani a képességeit, és nem említ meg konkrét eredményeket, amiket elért, míg a következő jelentkezők önéletrajzai a listádon bizonyítják a rátermettségüket azáltal, hogy felsorolnak konkrét eredményeket, mint például „15%-os növekedés az ügyfelek márka iránt tanúsított hűségében”.
Elhívnád az előbbit egy interjúra? Aligha. Hát ne légy pont az a jelentkező. Növeld az esélyeid, hogy bekerülj interjúkra azáltal, hogy hangsúlyozod az elért, mérhető eredményeidet.
Szükséges-e az elért eredményeidet feltüntetni az önéletrajzodban, és miért?
Röviden a válasz: igen. Mindenképpen ajánlott megemlíteni az elért eredményeidet az önéletrajzodban. Ez kevés energiát igényel, viszont hatalmas előnyt jelenthet más jelentkezőkkel szemben. Hogy miért?
Egy önéletrajzban a jelentkező bármilyen képességet állíthat magáról. Egyszerűen hozzáadhatsz amit akarsz a képességeidet felsoroló listához. Ettől még azonban meglehetősen homályosak maradnak a képességeid és a szakértelmed szintje a munkaadó számára. Ehelyett hass inkább a képzelőerejükre, és mutasd meg, hogyan alkalmaztad ezeket a képességeket a gyakorlatban. Oszd meg velük az eredményeket, amiket ezen képességek segítségével értél el. Ez sokkal érdekesebb lesz majd egy potenciális munkaadó számára. Ne feledd, a legtöbb munkaadó egyszerűen csak arra kíváncsi, hogyan lehetsz a szolgálatukra. Az eredményeid megosztása remekül alkalmas ennek bizonyítására, és biztosan felkelti majd az érdeklődésüket.
Ne kövesd el azt a hibát, hogy azt képzeled, a munkád egyszerű, így nincs jelentős eredményed, amit megoszthatnál. Gyakorlatilag bármilyen pozícióban létrehozhatsz jelentőségteljes eredményt, mindegy mi a titulusod vagy munkaköröd! Gondolj bármire, ami bizonyítja a képességeidet a munkahelyeden.
Mi lehet jó példa az önéletrajzban feltüntethető eredményekre?
Ez termeszetesen mindig az egyéni helyzetedtől függ. Először is, fontos kiválasztanod azokat az eredményeket, amelyek a potenciális munkaadód számára érthetőek és feldolgozhatóak. Ez azt jelenti, hogy kerülnöd kell minden, a céged által használt szakszót vagy rövidítést. Egy kívülállónak is meg kell tudnia érteni, hogy mi az, amit elértél, és mi a jelentősége.
Általában véve kereskedelmi cégek leginkább olyan dolgokban érdekeltek, mint a forgalom emelkedése, az ügyfelek elégedettségének növelése, vagy a költségek csökkentése. Ha meg vagy akadva, és nem tudod, mit írj, nézz utána, hogy a cégnek milyen kihívásokkal kell megküzdenie napi szinten, különös tekintettel a megpályázott pozíció szempontjából releváns kihívásokra. Alaposan nézd át az álláshirdetést, hátha vannak benne utalások a megoldandó feladatokkal kapcsolatban. Ha volt olyan megelőző munkaköröd, ahol hasonló problémákkal kellett megküzdened, mindeképpen számolj be az eredményeidről!
Amikor kiválasztod, hogy milyen eredményeket ossz meg, gondolj azokra a sikerekre, amelyek a leginkább imponálhatnak a leendő munkaadódnak. Ne abszolút értékű adatokat közölj, inkább százalékokban mérd az eredményt. Így az új munkaadó könnyebben tudja alkalmazni azokat a saját helyzetére. Például mit jelentene a számomra (mint munkaadó), ha X jelentkező (Te) emelni tudná a konverziós arányt 15%-al?
Hogy adjunk néhány ötletet arra, hogy milyen eredményeket tudsz megosztani a leendő munkaadóddal, összegyűjtöttünk néhány remek példát közölhető eredményekre, különböző pozíciók és szakmai ágazatok esetében. Alább találod őket.
Ügyfélszolgálat
- „Kommunikációs csatornák megteremtése új ügyfelekkel, átfogó ügyfélelégedettség növelése 20%-al”
- „Tengerentúli osztály megszervezését irányító projekt vezetése”
- „15%-os növekedés elérése az NPS mutatók terén”
Vendéglátás
- „Új menü bevezetése, költségek csökkentése 10%-al, mialatt a vendégek elégedettsége szinten maradt, a forgalom pedig növekedett”
- „Szervezőtárs egy mozi újranyitásában, és a hozzá kapcsolódó sajtótájékoztatóban”
- „Egy új kiszolgálórendszer kifejlesztése és kivitelezése, amelynek eredményeképpen a vendégek 15%-al többet költöttek kiegészítő termékekre, az ügyfélelégedettségi mutatók pedig 9%-al emelkedtek”
Grafikai tervezés
- „A Forbes Magazine 2020 januári számához a címlap grafikájának megtervezése”
- „Nagyszabású céges arculat-újratervezés előkészítő fázisának levezetése”
- „Ügyfélhívások számának csökkentése 30%-al, tökéletesített felhasználói élmény egy biztosító cég weboldalának”
Kereskedelem
- „A többi account managernél 35%-al magasabb átlagos rendelési mennyiség elérése, kitűnő felül- és keresztértékesítő képességeknek köszönhetően”
- „Ügyfélmegtartó program kidolgozásának kezdeményezése, ami 70%-os növekedést eredményezett az ügyfélmegtartás terén”
- „Egy felsőkategóriás ügyfél visszaszerzése, aki időközben egy konkurrens szolgáltatót vett igénybe”
Felvásárlás
- „Új forrásbeszerző kampány indítása, ami három új nagyméretű ellátóval kötött szerződést eredményezett”
- „Szakmai gyakorlati program elindítása az osztályomon, ami azonnal új tehetségek beáramlását eredményezte”
- „Készletkezelés felügyelete egy beszállító-kiesés ideje alatt, aminek során 33%-al növekedett a szolgáltatások elérhetőségének szintje”
Marketing
- „Teljes reklámkiadások csökkentése 13%-al, ezzel egyidejűleg 3%-os növekedés elérése a beérkező potenciális új üzletlehetőségek terén”
- „Társszerzője egy cikknek a munkaadómról, ami megjelent a New York Times-ban”
- „Új vásárlói élmény kifejlesztése, ami 15%-os növekedést eredményezett a konverziós rátákban.”
Építőipar
- „Új, kormányzat által előírt biztonsági protokoll bevezetése, aminek következtében jelentős büntetéseket került el a cég, beleértve az építkezés leállítását is”
- „Nyolctagú csapat vezetése során 40%-al több pályázati határidő elérése, a kitűnő tervezés és erős csapatmunka eredményeképpen”
- „Az Év Alkamazottja díj elnyerése”
Gépészmérnök
- „Új kipufogógázelvezető-rendszer kifejlesztése, ami 6,4%-al csökkentette az üzemanyagfelhasználást, a CO2 kibocsátást pedig 13.8%-al”
- „Publikált cikk a Journal of Marine Science and Engineering folyóiratban a Zátonyok védelméről heves szélviharok idején”
- „Napelemek hatékonyságának növelése 9%-al, új kivitelezést egyesítve új alapanyagokkal”
Említsünk-e olyan eredményeket az önéletrajzunkban, amelyek nem kapcsolódnak közvetlenül a megpályázott munkához?
Képzeld el, hogy valami rendkívül kiemelkedő eredményt értél el, mondjuk lefutottad a maratont. Beletennéd ezt az önéletrajzodba, ha mondjuk egy értékesítői állásra jelentkezel? Végül is az nem vitás, hogy a megkérdőjelezhetetlen kitartásod biztosan segítene, hogy helyt állj a munkád során.
Bár ez meglepő lehet, de határozottan azt tanácsoljuk, hogy írj bele az önéletrajzodba olyan eredményt is, ami közvetlenül nem kapcsolódik az álláshoz. Nem fogsz új vásárlót nyerni az üzletnek a futótehetségeddel, az igaz, de egy maraton lefutása igenis bizonytja a fegyelmezettséged és elkötelezettséged a kitűzött cél iránt.
Az tanácsoljuk a jelentkezőknek, akik egyéb eredményeket is megadnak, hogy legalább egy vagy két eredmény szorosan kötődjön a megpályázott álláshoz. Így bizonyíthatod, hogy nemcsak a magánéletedben és a hobbijaid terén vagy szenvedélyes, hanem szakmai téren sem nyugszol, amíg el nem érsz eredményeket.
Az önéletrajz melyik részében, és hogyan említsd az eredményeidet?
Itt megint nincs egyetlen helyes út. Mindig az a legtanácsosabb, ha rangsorolod az eredményeidet annak megfelelően, hogy mennyire relevánsak a megpályázott állás szempontjából. Azaz, ha az eredményeid fontos értéket képviselnek a jelentkezésedben, legfelül, az önéletrajz első oldalára helyezd őket. De ha az eredményeid kevésbé fontosak lehetnek a potenciális munkaadód számára, inkább lejjebb tüntesd fel őket, hogy maradjon hely a fontosabb szakaszok számára, mint például a képességeid bemutatására vagy a személyes nyilatkozatod számára.
Az eredményeket kétféleképpen lehet prezentálni:
- Egy kifejezetten az eredmények számára létrehozott szekcióban
- A korábbi pozícióid leírásához adva a Szakmai tapasztalatok szekcióban
Ha igazán ki akarod hangsúlyozni az eredményeidet, a legjobb, ha egy külön erre a célra létrehozott szakaszban taglalod őket. Így kiemelkednek majd a szövegből, és biztosan nem siklik el felettük az olvasó figyelme. Ha egy kicsit szerényebben említenéd őket, felsorolhatod őket mintegy mellékesen egy listában a szakmai tapasztalataidat bemutató szakaszban.